Det övergripande syftet är att studera ungas levnadsvillkor och skolsituation, samt skolans betydelse för ojämlikhet mellan elever från olika etnisk och socioekonomisk bakgrund. En röd tråd i projektet, särskilt finansierat via Europeiska forskningsrådet ERC i projektet Ineqint, är att studera sambandet mellan ojämlikhet och integration. Detta samband är främst tolkat som betydelsen av elevers hemresurser och deras socioekonomiska och strukturella (fr.a. med avseende på segregering) förhållanden för skolresultat, välbefinnande och integration. Integration definieras flerdimensionellt som skillnader mellan olika etniska grupper (inbegripet majoritetsgruppen) när det gäller socioekonomiska utfall (t.ex. utbildningsresultat), sociala nätverk och resurser, kulturella yttringar (t.ex. religiositet och värderingar), politiskt deltagande samt psykiskt välbefinnande. Viktiga förklaringar för samband mellan ojämlikhet och integration, som också studeras, är bland annat skolors kvalitet och elevsammansättning, samt elevers etniska identitet och sociala nätverk. Studien genomfördes i Sverige första gången 2011–12 för unga födda 1996.
Här kan du hitta enkäterna som användes sist och annat material om studien: www.cils4.eu